lördag 9 juli 2011

Ersätt rädslan för det okända med nyfikenhet

Den senaste tiden har jag funderat mycket. Jag har tänkt på hur det kommer sig att man blir behandlad och bemött på ett visst sätt om man inte är "en i mängden", om man sticker ut, är annorlunda eller på något sätt uppfattas som avvikande av samhället. Med samhället menar jag då kort och gott andra människor.

Jag skrev ett inlägg här på bloggen för ett tag sen om just detta, du kan läsa det inlägget här och se det ur mitt perspektiv. 

Jag har valt att vara rätt öppen med vem jag är och vad jag har upplevt och gått igenom. Det är inte för att jag vill ha uppmärksamhet som t.ex. "här är jag, titta på mig!" eller så. Jag gör det mer för din och alla andras skull (och såklart för min skull också). Jag vill dela med mig av mina erfarenheter och det jag vet. Min kunskap gör ju ingen jävla nytta om den bara finns lagrad i mitt huvud. För mig är kunskap och erfarenheter något som är till för att vi ska dela den med varandra, sprida den vidare så att andra kan få chansen att lära sig något nytt och få nya perspektiv på saker och ting (typ livet). Det vore ju sjukt egoistiskt av mig om jag skulle sitta på en 100-årings livserfarenheter och inte dela med mig av dem, eller?

Jag tror att diskriminering, brist på respekt, hat och fördomar m.m. helt enkelt grundar sig i okunskap som även kan skapa en rädsla för det okända. Det är en stor bidragande faktor enligt mig. Om jag tar mig själv som exempel så har jag många gånger upplevt att jag bl.a. blivit bemött och behandlad på ett respektlöst, diskriminerande sätt för att jag t.ex. är transsexuell. Det känns mer eller mindre som att bli psykiskt misshandlad och slagen. Min självkänsla har varit nere på minus noll ett flertal gånger.

Istället för att jag mer eller mindre ska bli psykiskt misshandlad emellanåt och att jag bara ska ligga och ta emot slagen så reser jag mig upp och försöker göra något åt det. Jag är en sådan person, jag kan inte bara låta dåliga saker fortgå, jag måste göra något! Jag vägrar att bli illa behandlad och jag vägrar att mina medmänniskor blir det! Du och jag förtjänar att bli bemötta ett shysst och respektfullt sätt precis som vem som helt! Så jag började fundera på varför det var så här. Varför agerar och beter sig människor på detta vis mot personer som på något sätt avviker från normen? Det jag hittills har kunnat komma fram till som jag är en stor del av grunden till att människor fördömer avvikande personer och beteenden och behandlar dem på ett oshysst sätt (både medvetet och omedvetet) är OKUNSKAP.

Det man inte vet något om eller har väldigt lite kunskap om det är man oftast rädd för och avståndstagande till. Man bildar sig lätt en förutfattad mening om en människa som man kanske inte ens känner . Eller så känner man personen men man vet inte så mycket om t.ex. transsexualism och då blir det läskigt. Man kanske går förbi en person som sitter på en bänk i stan mitt på dagen med en öl i handen och som ser allmänt sjaskig ut, på 0,1 sekunder så har man fått för sig att man vet exakt vad det där är för typ och dom ska man akta sig för. Men varför skulle den personen vara mer farlig än någon annan? Det vet du ju faktiskt inte. Personen på bänken kanske är en helt vanlig person precis som du och jag. Bara för att en person inte passar in i den gråa massan så gör inte det den personen automatiskt dum och farlig. Vi smittar inte! Detta sker hela tiden, ibland till och med utan att man tänker på det. Jag gör det, du gör det och alla andra likaså. Men varför? Jo, på grund av okunskap.

Jag är öppen med vem jag är. Jag har valt att dela med mig av mig själv och det jag kan. För jag vill öka kunskapen kring bl.a transsexualism bland oss, för dig och för mig. Jag hoppas att kunskapen kan knuffa bort och minska rädslan, fördömandet, respektlösheten och istället ge en ökad förståelse, respekt och öppenhet. Att vi lättare kan acceptera varandra för de vi faktiskt är. Jag tror starkt på att om vi tillsammans gör det vi kan för att öka kunskapen kring ämnen som de flesta inte vet så mycket om, de kanske är tabubelagda och/eller känsliga ämnen (av olika anledningar) så är jag övertygad om att det kan vara ett stort steg mot att vi tillsammans lyckas krossa fördomar och istället skapar ett shysst, respektfullt samhälle.

Till sist vill jag bara förtydliga att jag inte menar att ni som känner igen er i det som jag har skrivit helt plötsligt ska gå ut och vara jätteöppna och skrika ut bland folk på stan vad ni känner , upplever och har varit med om (så dramatisk är inte jag heller, haha). Jag respekterar såklart om man inte vill gå ut med det. Men jag ber dig att åtminstone tänka på det jag har skrivit.

Jag vill skapa ett bättre samhälle och en bättre värld genom krossa fördomar med kunskap, är du med?


"Ersätt rädslan för det okända med nyfikenhet"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar