onsdag 27 juli 2011

Morgan och jag

Morgan Alling - Kriget är slut (2010)

Jag köpte en bok idag, jag köper sällan böcker, jag lånar hellre. Tänker att det är snällare mot träden och mot miljön. Men idag ville jag vara snäll mot mig själv och unna mig något så då fick träden ställa sig åt sidan. Jag kan ju inte gå omkring och tänka på träden hela tiden, någon gång måste jag få tänka på mig själv också tycker jag. I alla fall 1% av tiden. 

Som du ser så köpte jag boken "Kriget är slut" som Morgan Alling skrev efter att han hade varit sommarpratare i P1 för ett par år sen. Det är hans självbiografi om hans trasiga uppväxt, om hur slöt fred med sig själv och om hur han överlevde tack vare sin humor och sin längtan efter revansch. Alltså typ som jag då, fast jag krigar fortfarande lite emellanåt. Jag kan dock upplysa er om att freden är inom räckhåll för min del också.

Jag skulle kunna sätta tusen spänn på att jag kommer att känna igen mig en hel del i det han skriver (jag har alltså inte börjat läsa boken än). Jag känner på mig att Morgan och jag har en del gemensamt. Några saker vet jag redan att vi har gemensamt, Morgan är en vinnare, det är jag med. Jag brukar "skratta åt skiten" (det är typ mitt motto) och Morgan använde sig av humor som en del av sin överlevnadsstrategi. Morgan tog revansch, han lyckades vända skiten till något positivt och bryta sig loss från det. Jag är mitt uppe i min revansch och jag vet att en dag så kommer jag ha tagit den, min revansch. För precis som Morgan - så är jag också en vinnare.

(Ps. Boken är tydligen klimatsmart, woho! ds.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar