lördag 9 juli 2011

Pimp my cast!

Om du någon gång av någon anledning skulle få en eller flera lemmar gipsade så är mitt bästa tips att införskaffa våtservetter! Allra helst parfymerade våtservetter som finns i engångsförpackningar vilket gör det smidigt att ta med om man ska någonstans.

Det finns flera fördelar med detta och de är (utan inbördes ordning): 


  1. Det är mycket lättare att tvätta/torka tårna/fingrarna (beroende på vart gipset sitter någonstans)
  2. Du slipper ta med dig en hel låda med våtservetter om du ska iväg
  3. Det är lättare att tvätta rent för att vadden blir inte fuktig/blöt än om du skulle ta en våt trasa eller dylikt för att tvätta rent.
  4. Om du använder parfymerade våtservetter så luktar det gott (eller mindre illa)
Detta har jag kommit på efter alla gånger som jag har haft gips. Jag har glömt hur många gånger jag har haft det (jag slutade räkna vid typ sjunde gången). En mindre nice sak som är vanligt att man drabbas av är att det börjar lukta illa när man har haft gipset ett tag. Det har hänt mig flera gånger och det är inte så kul att gå runt och stinka. Det blir ju så eftersom det blir varmt och fuktigt innanför gipset och man svettas. Det är jobbigast på sommaren av rätt logiska förklaringar - att det är varmt. 

Ett minne jag har från att mitt gips har börjat lukta var för bara någon månad sen. Jag hade underarmen och fyra fingrar i en gipsskena som hade suttit på i ett par veckor. Jag var på konsert på Debaser Medis med min vän Tekla för att se Säkert! och under konserten så tyckte jag att det luktade mer eller mindre piss. Jag kunde inte komma på vart stanken kom ifrån och jag frågade Tekla som inte visste. Efter konserten så hade jag min gipsade arm nära ansiktet av någon anledning och märkte direkt att det var det som luktade. Det var inte så mysigt kan jag säga! Så det var bara att att tvätta rent runt och under gipset (där jag kom åt) när jag kom hem sen på kvällen. Jag kan tillägga att det var första gången jag träffade Tekla så det var ju kanske inte världens bästa intryck jag gjorde, haha! Så efter det så tvättar jag rent runt mina gips varje dag så att det är fräscht, rent och luktar gott. Haha.


För tillfället är jag gipsad igen efter att slitit av hälsenan. Jag kommer att mitt gips i två veckor sen kommer jag att få en stövel istället. Det är mycket skönare att ha en stövel för den kan jag ta av och sätta på igen när jag vill, det blir lättare att duscha osv.

Anledningarna till varför jag har varit gipsad så många gånger är till största delen pga min egna dumhet och klantighet. En annan liten anledning är att jag har fått operera min ena hälsena för att den var för kort vilket var medfött.


Här kommer bilder på några av de olika gips jag har haft genom åren:





















Shit, det här måste nog vara världshistoriens tråkigaste blogginlägg... xD

2 kommentarer:

  1. HAHAHAH Jag tyckte det var rätt så roligt att läsa xD satt och skrattade lite, dels för att du är så klantig och att du skrev roligt! Kram Elise

    SvaraRadera
  2. Haha, tack! Kul att höra att du tyckte det var roligt! Jag garvar rätt hårt åt det här inlägget också faktiskt, haha! xD

    Kram!

    SvaraRadera