torsdag 23 juni 2011

Vi är människor först

Det finns ett uttryck som jag alltid utgår ifrån, jag vet inte vem som kom på det eller vart jag har läst eller hört det någonstans. Kanske var det så att jag kom på det själv men det är jag ytterst tveksam till. Jag kommer i alla fall ihåg att det var för ca tre år sedan som jag började att utgå från detta och det förändrade min inställning och mitt bemötande av människor ganska mycket. Det kom att betyda mer för mig än vad jag kunde ana då för tre år sedan men tiden gick, orden var inte bara ord längre. De hade fått en tyngd och en mening som gav mig en positivt förändrad syn på mig själv och på personer i min omgivning.

"Vi är människor först"

Att bemöta en person i första hand som människa gör att vi automatiskt blir lika mycket värda. Då är spelar det ingen roll ifall man är kvinna, man, svart, vit, gul, blå eller grön. Det spelar ingen roll om man är statsminister, barnmorska eller snickare. Det spelar ingen roll vart man kommer ifrån eller vad man har gjort eller inte gjort. Det spelar ingen roll om man är känd eller okänd. Jag tycker det skulle vara spännande och se vad som hände om man bara kunde lägga det åt sidan och förbise det för en stund.

Vi står sida vid sida som medmänniskor och att utgå från samma punkt ger oss bättre förutsättningar att skapa en god, respektfull och öppen atmosfär gentemot varandra i egenskap av medmänniskor. Det tycker jag i alla fall och då talar jag av egen erfarenhet. Det har gett mig en massa kärlek. Du kanske också vill prova?

Klart, slut, over and out! 


2 kommentarer:

  1. Inte varit inne å läst fören nu, tankvärda tankar men det vet du ju redan att jag tycker du har:)
    Du är alltid DU oavsett! Kram fr din gamla kp!

    SvaraRadera