onsdag 15 juni 2011

Juholt vs. Reinfeldt (utmanas av mig)

Juholt vs. Reinfeldt under partiledardebatten idag alltså. Den lätt autistiska Reinfeldt som älskar konkreta ting som siffror och fakta går sönder när han får höra denna flummiga kommentar från Juholt: "Så får jag en känsla av att många känner att det är något som håller på att gå 
sönder i Sverige". En känsla av att många känner att Sverige går sönder, haha!

Med tanke på den här partiledardebatten som ägde rum idag så började jag att tänka tillbaka på när jag höll ett tal under Värmdö ungdomsparlaments plenarsession i maj tidigare i år. Jag var ordförande i socialutskottet och hade tagit mig an utmaningen att hålla ett tal emot bostadsutskottets motion.

Kvällen innan denna session skulle bli av så var jag så himla nervös och ångestfylld över att jag inte hade skrivit något alls. Jag hade skjutit det framför mig under flera veckor och förträngt den jävligt läskiga utmaningen som jag hade antagit precis när jag hade fått ett TOTALT JÄVLA HJÄRNSLÄPP.

När klockan hade blivit 03.30 så hade jag skrivit en inledning på talet och jag gick och lade mig för att sova. Jag klev upp tre timmar senare, satte mig på T-banan och skrev halva talet på vägen till Gustavsberg. Under den första delen av plenarsessionen så skrev jag ihop resten av talet och läste upp det en gång för en av ledamöterna i mitt utskott. Det lät bra.

Sen var det min tur, jag blev uppkallad på scen och jag tog min laptop och knallade över scenen fram till talarstolen. Fifflade med micken, kollade så att alla hörde. Det gjorde dom. Jag läste upp mitt tal och jag körde över bostadsutskottet totalt! När jag talat klart så möttes jag av jubel och applåder som aldrig verkade ta slut, jag blev helt mållös. Resten av dagen fick jag ägna till att säga "tack" till alla människor som berömde mig. Jag har nog aldrig varit så glad och stolt över mig själv som jag var då.

Själva talet är väl inte så jättemycket att hänga i julgranen även fast den är ganska humoristisk och med en personlig ton. Det var snarare själva framförandet av mig som gjorde det, jag var jävligt bra. Kanske det är så att jag engagerar mig ännu mer politiskt framöver? Kanske blir jag statsminister, vem vet. Jag skulle bli en awesome sådan, känn på den du, Reinfeldt!

Här är mitt tal som jag höll för er som vill läsa:

Tal emot bostadsutskottets motion angående hur bostäder för ungdomar ska utformas i Värmdö kommun.
Värmdö ungdomsparlament - plenarsession maj 2011


Ärade ledamöter, ordföranden och folkvalda politiker. 

Jag heter Charlie och går i årskurs två på omvårdnadsprogrammet med ambulans- och akutsjukvårdsinriktning på Doctus gymnasium. Jag har fått i uppdrag av socialutskottet att hålla ett tal emot bostadsutskottets motion.

Jag har tagit del av er motion där ni har utrett och lagt fram förslag på åtgärder för hur bostäder för ungdomar ska utformas i Värmdö kommun och jag tycker att den är helt okej. Det märks att ni har gjort ett bra försök att uppmärksamma ungas bostadsituation och gett förslag på vad man kan  göra för att den ska förbättras. 

Ni säger att det finns få hyresrätter och att de 1:or och 2:or som finns kan kosta 3000-5500kr.  Jag är benägen att hålla med om att tillgången till hyresrätter är låg.Men det finns även en del brister i er motion.

Ni tar upp att de ekonomiska kraven som ställs på dig som hyresgäst är för höga och att många studerande inte klarar av att uppfylla de ekonomiska kraven som ställs. Det kommunen tittar på då är om den unge har de ekonomiska förutsättningarna som krävs för att kunna betala för bostaden. Så ni tycker alltså att betala en hyran varje månad är ett alldeles för högt krav? Är inte det det minsta man kan begära?

Ni snackar en del om pengar, att den unge kan bli deprimerad och därmed strunta i att söka jobb och det leder till att den unge bor hemma, inte bidrar till hemmets ekonomin, sitter och spelar dataspel och dricker sprit och i värsta(?) fall droger.
Om den unge då varken arbetar, studerar eller på annat sätt har en inkomst då spelar det väl ingen roll hur många bostäder man bygger? Den unge har ju ändå inte råd med hyran då. Eller?

Ja, men vi föreslår i åtgärderna att ungdomarna kan få vara med att bygga dessa lägenheter som lärlingar säger ni. De skulle då få hälften så mycket i lön som en byggjobbare och därmed ett jobb och en inkomst. Bra tanke! Men om den unge är så deprimerad, sitter och spelar data och isolerar sig från omvärlden och totalt förlorar motivationen att söka jobb och dessutom knarkar och dricker pripps blå 7,0, tror ni att den unge kommer att ta jobbet som lärling då?

Om det nu är så att den unge blir lärling och är med och bygger bostäder vad sker då när bygget är klart? Jo då står han eller hon där med en liten etta med kokvrå för 2000kr i månaden men då utan jobb. Då kan den unge ändå inte betala hyran. Och som ni säkert vet så är det inte lätt att få jobb idag speciellt inte som ung.

Jag undrar också vad ni menar med när ni säger att risken ökar att falla in i ett "missbruk av alkohol och i VÄRSTA fall droger. På vilket sätt är droger värre tänker jag?

I åtgärdsförslag 1 där tar ni upp att kommunen ska ge understöd till fastighetsägarna i form av bidrag så att hyran blir lägre. Hur ska detta kunna finansieras?

I åtgärdsförslag 3 tar ni upp att bygga fler studentlägenheter anpassade efter de ungas behov. Hur ska dessa lägenheter anpassas efter ungdomar med t.ex. fysiska funktionshinder?

Det står i er motion att nuvarande regering inte vill satsa på bostäder utan fokuserar på skola, vård och omsorg. Regeringen styr på NATIONELL nivå och detta är på en KOMMUNAL nivå, bara så att ni vet det. Vården har dessutom landstinget hand om inte kommunen.

Som avslutning tänkte jag säga att ha en utbildning och vara frisk och få en bra vård om man eventuellt skulle bli sjuk faktiskt är en förutsättning för att senare kunna ha en egen bostad.

Gullig motion men den är inte hållbar någonstans, jag uppmanar er att rösta emot denna motion.

Tack!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar