torsdag 21 juni 2012

Jag vill byta ut mina minnen

Jag har inte så mycket att säga, istället tänkte jag dela med mig av en text som jag har läst många gånger de senaste veckorna. Den är skriven av Annika Norlin och finns med på Oskar Schönnings CD "Belgrade Tapes".

JAG VILL BYTA UT MINA MINNEN

Jag vill byta ut mina minnen,
mot pukor och trumpeter vill jag byta ut dom,
mot pukor och trumpeter.

Jag vill begravas vid en skog
som inte än har blivit kallhygge.
Jag vill hålla i en bibel för syns skull.
Inte visste vi att hon var kristen, det ska dom säga.
Men det var ju så mycket vi inte visste!
Jag vill ha en öppen kista, och jag vill ha en sträng frisyr.

Jag vill att du drömmer mardrömmar om den synen senare,
men inte längre, bara ett par nätter.

Jag vill att någon går upp och läser en text
av Helmer Grundström,
någon som inte kan hålla sig för tårar så prästen måste ta
över boken och fortsätta.

Jag vill att du ska veta att du kan hitta någon annan,
men att du ska tänka, rasande:
MEN DET FINNS INGEN ANNAN!!!

Men sedan: att du ska hitta någon annan,
men en som är lite fulare än jag,
och när åren går ska du tänka på mig i min stränga frisyr
och vad storsint jag var.

Jag vill att det blåser lite vid kalhygget när ni går och
gräver ner mig.

Gå hem med svaga steg.

Jag vill inte ha någon sång, men pukor och trumpeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar