torsdag 2 februari 2012

Uppercut

Jag fick en lite (men åh så great) försenad julklapp av Tekla som besökte mig tidigare idag, det var en skiva med Oskar Schönning med osjungna texter skrivna av Annika Norlin, så himla fin julklapp. Här nedanför är en av mina favoriter, läs!

Här kommer den, natten.
Häller tvivel över dig,
och du som nästan började tro att du inte var så dålig ändå.

Det är som alltid för kallt eller för varmt där du är.

När du ligger på magen är armen sned
och när du ligger på sidan önskar du en bakomsked
och när du ligger på ryggen-
ingen sover väl på ryggen

Man önskar som alltid att man var någon annan än man är.

Du räknar ner på timmarna:
om jag somnar nu är det ändå rätt bra
då har jag ändå sovit sex timmar
fem timmar, fyra timmar, inga timmar kvar.

du räknar ner på fåren
de har hoppat över stängslet där nu
femhundra får, sexhundra får
sjuhundrade fåret vänder sig mot dig, säger:

Du borde vara en bättre tjej en bättre dotter bättre vän
bättre på det du gör
Du borde bygga upp mer än du förstör

Du har hållit dig upprätt hela dagen!
Och det är uppenbart orättvist
för natten är ju helt ny.
Han har vilat jabben hela dagen och nu kommer han
Uppercut skriker natten och slår till:

hur har du råd med det här året
hur kan du gå runt med det där håret
vem ska älska dig när du blir äldre än du är

Åh - 

Jag ska betala dina räkningar om du inte går runt.
Jag ska klippa ditt hår i en ungdomsfrisyr.
Jag ska kyla ner ditt rum
och jag ska borra ett hål i din säng
där du kan stoppa ner handen
och sova på mage.
Jag ska skjuta de där fåren.
Jag ska stanna genom åren.

Såna som du blir aldrig helt gamla
Men om du blir det lovar jag att jag ska vara där.
När du blir det lovar jag att jag ska vara där.

För man önskar som alltid att man var där du är.

(Text: Annika Norlin).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar